2015. április 04. 09:35 - szolnokitibor

Füzéri pászka tál receptekkel

A húsvéti menü nálunk az Édesanyám családjának hagyományait követve a hagyományos felvidéki, azon belül is füzéri pászkatál. Ez azt jelenti, hogy a Húsvét két napjában bárhová megyünk, ugyanilyen tálakkal találkozunk, és így tök jól össze lehet hasonlítani a készítők tehetségét, hiszen nincs két egyforma formáció itt sem. Füzéren a pászka nem csak a kalácsot jelenti, hanem egy egész kompozíciót, ami tartalmaz főtt sonkát, kolbászt,  tölteléket, sárga túrót, főtt tojást és kalácsot, és ebből a tálból csipeget mindenki, amit lehetőség szerint céklával vagy tormával kísér. És néha egy kis pálinkával. Elkészíteni pedig egyenes út a teljes ráhangolódásra,  hiszen ilyeneket csak egyszer csinál egy évben az ember, így mindig nagy örömmel teljesítem Anya kívánságát, és csinálom meg a sütés-főzést igénylő hozzávalókat, amíg ő ősi szokás szerint csillogóvá varázsolja a lakást. Lentebb olvashatjátok a töltelék, a túrócska és a kalács receptjét, amelyek közül egyik sem a sajátom, az első kettő a nagymamám receptje, a kalács pedig egy nagyon kedves kolléganőmtől van, de mindegyik kipróbált, ajánlós. Most nem írom le, hogy gyors, meg varázslatos, mert hosszú és macerás a lentiek elkészítése, főleg multitaskingban, de megéri megcsinálni, mert nagyon különleges, nagyon húsvéti, és nagyon finom is. 

Ilyen készen:

husvet.jpg

Recept

Húsvéti töltelék

Hozzávalók

  • 2-3 zsömle
  • 16 evőkanál liszt
  • 1 nagy hagyma
  • 30 dkg főtt, darált sonka
  • 16 tojás
  • 30 dkg nyers darálthús
  • bors, ételízesítő, só
  • élesztő
  • 1 csomag petrezselyemzöld
  • tej

Elkészítés

A húsvéti töltelék elkészítése nagyon egyszerű. A zsömléket apróra tépkedve/vágdosva tejbe áztattam, a hagymát pedig apróra vágtam. A kinyomkodott zsömlékhez hozzákevertem a hagymát és a húsokat, hozzáöntöttem a megfuttatott élesztőt, ráütöttem a tojásokat és jól összedolgoztam. A fűszereket is belekevertem a masszába az apróra vágott petrezselyemmel együtt. A kutyulmányt egy kivajazott, zsemlemorzsával vékonyan megszórt piskótasütő tepsiben eloszlattam, kb 2-3 cm vastagnak kell lennie, hogy jól megsüljön. A tetejére is szórtam egy kis zsemlemorzsát és kb. 180 fokon egy óra alatt megsütöttem. Akkor jó, ha fogpiszkálót beleszúrva nem ragad már, és a külseje is szép sötétbarna (nem égett :))

Sárga túró

Hozzávalók

  • 1 liter tej
  • 10 tojás
  • 2 csomag vaníliacukor
  • 10 dkg cukor

Elkészítés:

A tejet feltettem melegedni, amíg felforrt, a tojásokat felütöttem és felvertem. Ha felforrt a tej (figyelj, mert könnyen kifut és takaríthatod...), a kétféle cukrot belekevertem. Levettem a tűzről és lassan, folyamatosan keverve hozzáadtam a tojásokat, majd visszatettem a tűzre.  Folyamatosan kevergettem, amíg sűrű, túrós állagúvá nem vált. Egy fedő segítségével leöntöttem a fennmaradó folyadék nagy részét. Egy szűrőbe konyharuhát tettem, és beleöntöttem a túrócskát, és vigyázva, hogy ne égesse szét a kezemet, elkezdtem kinyomkodni a maradék "savót". Miután a nagyját kinyomkodtam, szorosan összekötöztem a konyharuhát, és felakasztottam 2-3 órára, hogy a többi lé is kicsöpögjön. Néha megnyomkodtam, ha arra jártam. Eredményként egy könnyen vágható sárga labdát kell kapni, ami vaníliás, édeskés, nagyon finom.

Kalács

Hozzávalók

  • 56 dkg liszt
  • 10 dkg vaj
  • 4 tojássárgája
  • 3 dkg élesztő
  • 2 dl tej
  • 1 csomag vaníliacukor
  • 6 dkg cukor
  • opcionálisan vaníliaaroma, citromhéj

Elkészítés

Az élesztőt megfuttattam kézmeleg cukros tejben. Amíg növögetett, a lisztet egy tálba szitáltam ls belemorzsoltam a vajat. A liszt közepére öntöttem az élesztőt és a tojássárgákat, a vaníliát, a cukrot és egy csipet sót és összedolgoztam. Ha így áll össze eléggé, kis tejjel lehet segíteni, a lényeg, hogy laza tésztát kapjunk. Miután jól összegyúrtam, kis labda formában kb egy óráig hagytam kelni. A megkelt tésztát három észre osztottam, hosszú rudakat sodortam belőle és összefontam őket egy kivajazott tepsiben. Tojással megkentem a fonat tetejét és 150 fokon kb. 30 perc alatt megsütöttem. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kajafuggo.blog.hu/api/trackback/id/tr187315364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása